FRÅGOR? KONTAKTA OSS

Här finns svar på en del praktiska frågor men tveka inte att höra av dig om du vill ha ytterligare information eller om du tycker att vi ska lägga till något till denna sida.

Vad är det för skillnad?

Den stora skillnaden med Rethink Textiles och hur textil- och tvättservice hanteras idag ligger i ordet samverkan.

Inget hotell, konferensanläggning, SPA etc har ensamt råd att ställa om till mer miljövänliga material och sänka miljöpåverkan som kommer ifrån textilproduktion. Mer miljövänlig textil är dyrare i inköp men om inte gästen inspireras till att vara rädd om textilierna så spelar mer miljövänlig textil mindre roll. Vi som textilproducent måste ändå tillverka massor som ofta tas ur drift långt innan det är uttjänt.

Tvätt och textilservice utgör betydande kostnader och blir ännu dyrare om inte tvätteriet hjälper hotellet att se hur housekeeping personalen kan undvika onödigt tvättande. Finns det ingen som förklarar varför det påförs extra kostnader för att tex handdukar måste tas ur drift är det ytterst svårt att som hotell göra något åt det. Behöver tvätteriet använda höga temperaturer och mängder med kemikalier för att få textilierna rena på grund av städrutiner på hotellet är det också hotellet som betalar.

Det är ni som ägare av en konferensanläggning, SPA, vandrarhem etc som betalar i båda fallen.

Vi tror på att ni behöver gästen, tvättjänsten, textilproducenten och miljöorganisationen med er där alla jobbar mot samma mål. Därför skapade vi Rethink Textiles.

Vi tror att om vi hjälper er att informera gästen om värdet av textil så kommer det att ha en positiv påverkan på mängden ny textil du behöver få från tvätteriet eller textilproducenten. Vi är också övertygade om att är städpersonalen medvetna vilken skillnad de kan göra för miljön, kommer de att se till att de har bra rutiner, letar återbruksmöjligheter istället för att slänga, tänker begagnat istället för nytt osv.

Vi har nära samarbete med flertalet tvätterier och Green Key för att de ska ge er stöd i ert textila miljöarbete.

Vi tvekar inte en sekund på att ni kan stärka er marknadsposition inom textil hållbarhet och samtidigt sänka klimatpåverkan i branschen om vi aktörer samverkar med en passionerad part som driver utvecklingen framåt.

Låt oss göra denna resa tillsammans.

Hur fungerar det?

Rethink Textiles är ett varumärke som ägs av VarUnik AB (556886-7203) Er avtalspart är därför VarUnik AB.

Tydlig och genuin kommunikation om ert textila hållbarhetsarbete gör er mer attraktiva hos de som väljer boende utifrån ert fotavtryck.

5-7 st färdiga generiska inlägg till sociala media inklusive bilder som kan anpassas efter er tonalitet

enkla budskap, till orderbekräftelsen, under och efter vistelsen

korta videofilmer om hur gästen bidrar miljömässigt & socialt under vistelsen

1 1/2-timmars föreläsning + 1 1/2h workshop i hållbarhetskommunikation

Pris: 16 300kr + moms för 12 månader för första kollegan. 

Pris: 12 500kr/person för ytterligare deltagare på utbildning och work-shop

Materialet och utbildningen görs i samarbete med uppskattade föreläsaren Helen Iwefors Häggblom som har över 20 års erfarenhet av hållbarhetskommunikation, PR, medierelationer, social content marketing mm. 

 

En kund till oss sänkte sina kostnader för tvätt av badmattor med 20% när de bytte plats på den och en annan minskade tvätten av badrockar med 30% när de erbjöd dem hopvikta istället för hängande.

5-20% av alla småhanddukar slängs för att de ha fläckar som inte går bort.

Vill ni också ha råd om hur ni får textilierna att hålla längre och hur ni sänker kostnaderna för tvätt? 

Utbildningen vänder sig till städ- och tvättpersonal i samråd med ansvarig chef och består av ett platsbesök på cirka 2h med genomgång av

städrutiner

tvätt och torkrutiner

textilöverlämning till tvätteriet

Besöket leder fram till en rapport med förslag på åtgärder som ni kan ta vidare. Digitalt uppföljningsmöte med samtliga inblandade efter 3-4v. 

pris: 5 450kr + moms o reseersättning